De laatste trends rond interne communicatie

september 2022

In tijden van transformatie is interne communicatie de lijn die organisaties samenhoudt. De manier waarop we communiceren heeft dan ook in de hele geschiedenis van de mens geen grotere omslag gemaakt dan in de afgelopen tien jaar. Dat vraagt om een veranderende interne communicatie. Oude manieren van communiceren worden verdreven door nieuwe. Wij delen een aantal trends met je!

Snel en beknopt

We moeten op een dag zo veel informatie verwerken. We willen niet ook nog eens tijd kwijt zijn aan het filteren van de juiste informatie uit die enorme hoeveelheid. Het wordt daarom belangrijker om je medewerkers direct en beknopt te informeren. Berichten die gedeeld worden moeten kort en to-the-point zijn. Bite size is the right size. Geen ellenlange updates van een directie, maar liefst een nieuwe koers voor de organisatie in maximaal 140 tekens. Of beter nog: met foto of video.

Werknemers als ‘content creators’

Een nieuwe generatie medewerkers krijgt de hele dag allerlei geredigeerde content op zich afgevuurd. Er heerst een grote drang naar écht nieuws, direct van de bron. Geen marketingafdeling of managementassistente die een nieuwsbericht schrijft dus, maar verhalen vanuit medewerkers zelf. Niet iemand die namens de directeur een bericht deelt, maar een kort bericht van de directeur zelf. Kortom: werknemers voorop stellen en omvormen tot content creaters. Dat voegt niet alleen een peer-to-peer gevoel toe aan de top-down communicatie, maar verbetert ook de betrokkenheid van medewerkers.

Bij moderne bedrijven verzamelt niet één afdeling alle informatie, maar delen alle medewerkers zelf interactief kennis en inspiratie met elkaar.

Meting en analyse

Het onderdeel uitmaken van een interne community is niet langer vrijheid blijheid; moderne organisaties meten, volgen en analyseren nauwgezet hoe actief medewerkers of afdelingen betrokken zijn bij de interne communicatie. In enkele bedrijven wordt dit zelfs gevolgd als belangrijke interne KPI om de betrokkenheid van medewerkers vast te stellen. Daarnaast kunnen meetresultaten overtuigen van het belang van een bepaald topic binnen de organisatie en de interesses van jouw medewerkers beter te begrijpen. En het allerbelangrijkste: met cijfers bij de hand heb je waardevol bewijsmateriaal om concrete acties te ondersteunen.

Intern en extern door elkaar heen

Voorheen was interne en externe communicatie nog vaak strikt gescheiden. Een klant hoeft niet mee te krijgen hoe het er binnen het bedrijf echt aan toe gaat. Tegenwoordig zien we dat interne en externe communicatie steeds meer in elkaar over loopt. Informatie is tegenwoordig zo openbaar en wordt zo gemakkelijk gedeeld dat van ‘mooi weer spelen’ geen sprake kan zijn. Vaste klanten en leveranciers die aanhaken op een intranet of medewerkers die zelf, zonder regie, inspiratie delen met klanten, kan daarom als trend genoemd worden.

Bereik en betrokkenheid door interne communicatie app

Werken van overal behalve het kantoor, dat lijkt de nieuwe normaal te worden. Daarom is het extra belangrijk om medewerkers te betrokken te houden bij de organisatie, ongeacht waar ze zich bevinden. Hiervoor zijn veel verschillende communicatiemiddelen, maar een interne communicatie app is een duidelijke trend. Het is mobiel, digitaal en ondersteunt pushmeldingen. Een game changer als het gaat om het verzenden en ontvangen van zakelijke en minder zakelijke informatie.

Een voorbeeld van zo'n interne communicatie app is MyCompany. Met deze tool betrek je alle medewerkers bij de organisatie, komen zij gemakkelijker met elkaar in contact en zijn community acties erop gericht medewerkers te stimuleren meer met elkaar te delen. Daarnaast kun je belangrijke documenten in een handomdraai vinden en ben je nooit eindeloos naar waardevolle informatie op zoek. Eén tool die jouw en je collega’s gemakkelijker met elkaar laat communiceren en er voor zorgt dat je niet wéér de verjaardag van die ene collega vergeet!

Start nu en draai MyCompany al voor €195 per organisatie per maand