10 interne communicatiemiddelen voor organisaties
Elke organisatie heeft unieke behoeften. Daarom hangt de keuze van de juiste communicatietool(s) af van verschillende factoren, zoals de bedrijfscultuur, de grootte en het doel van de communicatie. Het is daarbij belangrijk om regelmatig te evalueren welke tools het beste voor je werken en om open te staan voor nieuwe ontwikkelingen in interne communicatie. We hebben 10 veel voorkomende communicatiemiddelen binnen organisaties voor je op een rijtje gezet, met elk zijn eigen voor- en nadelen.
1. E-mail: Dit is een van de oudste en meest gebruikte communicatietools in organisaties. Het stelt medewerkers in staat om eenvoudig en snel (doorgaans formele) berichten, documenten en aankondigingen te versturen naar individuen of groepen. E-mail is een toegankelijk middel voor iedereen die beschikt over een e-mailadres. Daar staat tegenover dat het formele karakter en het statische van e-mail minder geschikt is voor informele communicatie en interactie.
2. Instant Messaging (IM): Platforms zoals Microsoft Teams en WhatsApp bieden real-time chatmogelijkheden. Medewerkers kunnen één-op-één of in groepschats communiceren, bestanden delen en zelfs videovergaderingen houden. IM-tools zijn uitermate handig voor snelle interactie. Daarin schuilt tegelijkertijd het gevaar dat belangrijke berichten over het hoofd worden gezien en kan een overvloed aan berichten zorgen voor irritatie.
3. Intranet: Een intranet is een intern netwerk binnen een organisatie, toegankelijk via een webbrowser. Hier kunnen medewerkers documenten raadplegen, informatie delen en communiceren via forums of blogs. Een intranet dient als een centrale hub voor informatie. Het traditionele intranet is echter vooral gericht op eenrichtingsverkeer en biedt weinig mogelijkheden voor interactie. Een sociaal intranet biedt daarvoor een modern, toekomstbestendig alternatief.
4. Sociale media voor bedrijven: Bedrijven gebruiken platforms zoals Facebook Workplace, Google+, Instagram of LinkedIn om een sociaal netwerk binnen hun organisatie te creëren. Zulke tools bevorderen interactie, kennisdeling en betrokkenheid. Tegelijkertijd zijn dit platforms die medewerkers ook privé gebruiken en willen de meeste mensen zakelijk liever geen gebruik maken van hetzelfde platform.
5. Videovergaderingen: Tools zoals Zoom, Skype for Business en Google Meet maken videovergaderingen en webinars mogelijk. Dit is vooral waardevol voor teams die op afstand werken of voor organisaties met meerdere locaties.
6. Projectmanagementtools: Met tools voor planning en samenwerking kun je je interne communicatie organiseren. Ze bieden taakbeheer, planning en samenwerkingsopties. Zo kun je samen met je HR- en communicatieteams je interne communicatie stroomlijnen en samenwerken aan een interne contentkalender.
7. Survey- en feedbacktools: Medewerkers kunnen meningen delen via enquêtes en peilingen, met behulp van tools zoals SurveyMonkey, Google Forms of Microsoft Forms. Zulke tools bieden inzicht in tevredenheid en helpen bij het identificeren van verbeterpunten. Het nadeel is dat de meeste van zulke tools niet gestoeld zijn op de nieuwste HR-inzichten, je alle resultaten zelf in elkaar moet puzzelen en dergelijke surveys al snel een beetje uit de lucht komen vallen voor medewerkers, omdat het externe programma’s betreft waar medewerkers geen binding mee hebben. Het is daarom aan te raden om te kiezen voor HR-software met geïntegreerde medewerkersonderzoeken.
8. Prikborden: Hij was er al lang voor de opkomst van het internet: het prikbord. Ook vandaag de dag is het prikbord een makkelijke, laagdrempelige manier om intern informatie te delen. Je kunt er veel verschillende soorten interne aangelegenheden mee aankondigen, zoals vacatures, bedrijfsuitjes en leuke initiatieven. Er bestaan tegenwoordig ook digitale varianten van het prikbord. Voordeel van een digitaal prikbord is dat het bereik niet beperkt is tot de fysieke ruimte. Zo kunnen berichten altijd en overal gelezen worden!
9. Kennisbanken: Online kennisbanken stellen medewerkers in staat om informatie efficiënt met elkaar te delen en te waarborgen. Dit helpt bij het op peil houden van het kennisniveau binnen je organisatie. Werk je met een kennisbank, kies dan het liefste voor een geïntegreerd kennissysteem dat makkelijk toegankelijk is voor iedereen in je organisatie.
10. Alles-in-één medewerkersapp: Een medewerkersapp combineert verschillende HR- en communicatietools in één platform. Zo heb je als organisatie één toegankelijke tool voor medewerkers waarmee je al je verschillende communicatie- en HR-doelen kunt waarmaken. Idealiter borgt een medewerkersapp de gehele medewerkersreis: van preboarding tot exit-analyse. De meeste apps bedekken echter maar een deel van de employee journey. De alles-in-één software van WELDER biedt daarvoor de ideale oplossing! Daarmee heb je alles wat je nodig hebt voor jouw medewerkers in één digitaal platform.