Is een laatste indruk net zo belangrijk als een eerste indruk? En hoe wordt dit tussen een organisatie en een vertrekkende medewerker gerealiseerd? Vaak wordt er geschreven over een onboarding proces om nieuwe medewerkers zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen binnen een organisatie. Maar hoe zit het dan als er afscheid moet worden genomen van dat ‘thuis’?
Het onboarding proces van een nieuwe medewerker begint op het moment dat het contract getekend wordt. Het is van belang om de medewerker zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen in de organisatie. Een goed onboarding proces helpt nieuwe medewerkers ook om sneller, effectiever en uiteindelijk productiever aan de slag te gaan binnen de organisatie.
Maar helaas komen er niet alleen maar medewerkers nieuw in de organisatie. Er vertrekt ook wel eens iemand. Offboarding beschrijft het proces dat medewerkers doorlopen wanneer zij vrijwillig of gedwongen de organisatie verlaten. Medewerkers verlaten de organisatie met een bepaald gevoel en een laatste indruk. Een offboarding proces gaat daarom verder dan alleen afscheid nemen.
Wat is het belang van een goed offboarding proces?
Het vertrek van een medewerker is het laatste contact, en dat blijft meestal het langst hangen. Een positief einde voor de vetrekkende medewerker is dan ook belangrijk. Maar niet alleen voor de vertrekkende medewerker. Ook voor de organisatie is een positief einde van belang. De vertrekkende medewerker blijft namelijk een visitekaartje voor jouw organisatie.
Daarnaast wordt de organisatie gemakkelijker draaiende gehouden als er op voorhand een goed offboarding proces is om het verlies van een medewerker op te vangen. Ook zorgt een offboarding proces er voor dat je beter wordt in wat je doet: het brengt namelijk objectief in kaart waarom medewerkers vertrekken.
Realisatie van een goed offboarding proces
Een offboarding proces gaat goed als de vertrekkende medewerker deze als goed beoordeelt: als hij/zij zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Of de organisatie vrijwillig of gedwongen wordt verlaten: iedere medewerker verdient een respectvol afscheid.
Maar hoe start je met een goed offboarding proces? Dit kan binnen dezelfde omgeving als de onboarding, namelijk met een app. Een eenvoudige en toegankelijke manier om er voor te zorgen dat nieuwe medewerkers effectief aan de slag kunnen binnen de organisatie en vertrekkende medewerkers met een goed gevoel de organisatie verlaten. De app MyNewJob is een goede tool om medewerkers effectief te offboarden. Met deze app kunnen het exitgesprek en de benodigde formaliteiten op een leuke en laagdrempelige manier worden ingericht en het afscheid positief worden afgesloten.
Als het dienstverband op een positieve manier wordt afgesloten, vertrekt de medewerker niet met slaande deuren, maar blijft de toegangspoort altijd nog op een kier openstaan. Dat is, zeker in een tijd waarin netwerken en jezelf als werkgever op een goede manier positioneren steeds belangrijker worden, mooi meegenomen. Een laatste indruk is dus net zo belangrijk als een eerste indruk!
Kortom, met een goed ingericht offboarding proces verlaten medewerkers met een goed gevoel jouw organisatie en blijven zij een positief visitekaartje voor de toekomst. Met MyNewJob heb je de juiste tool in handen om jouw medewerkers een waardig offboarding proces aan te bieden.