De 7 C’s: kernprincipes van een goede onboarding
Een goede onboarding heeft vele voordelen, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Maar wat maakt nu een echt goede onboarding? Om antwoord te kunnen geven op die vraag, is het van belang om naar enkele kernprincipes te kijken van onboarding. Deze kernprincipes worden ook wel de 7 C’s genoemd (compliance, connection, clarification, confidence, culture, checkback, creativity). Deze principes worden algemeen beschouwd als essentieel voor een effectief onboardingsproces. Hieronder gaan we dieper in op de 7 C’s van onboarding.
Compliance (Naleving)
Compliance binnen onboarding gaat over het zorgen dat nieuwe medewerkers op de hoogte zijn van en voldoen aan alle regels, voorschriften en beleidslijnen van de organisatie. Daarbij hoort onder andere het informeren van medewerkers over wettelijke vereisten, beleid, normen en waarden en andere richtlijnen die relevant zijn voor de functie. Maar ook allerhande administratieve zaken of het behalen van bepaalde verplichte cursussen vallen onder compliance. Denk bijvoorbeeld aan het doorgeven van contactgegevens, het invullen van een loonheffingsformulier, het kennisnemen van het veiligheidsreglement, het afleggen van een eed of het behalen van een VCA-certificaat. Het doel van compliance in onboarding is om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers vlot en voldoende op de hoogte zijn van alle relevante regels en beleid, zodat ze snel en verantwoord van start kunnen gaan.
Connection (Verbinding)
Met het kernprincipe Connection wordt binnen onboarding het faciliteren van betekenisvolle verbindingen tussen nieuwe medewerkers, collega's, teamleden en leidinggevenden bedoeld. Dat is van belang omdat betrokken en verbonden medewerkers over het algemeen gelukkiger en productiever zijn en langer bij één organisatie blijven. Het faciliteren van verbinding op de werkvloer gaat vaak gepaard met het organiseren van allerlei activiteiten, zoals (medewerkers)bijeenkomsten, teambuilding-uitjes en werkborrels. Ook het toewijzen van mentors (of: buddies) aan nieuwe medewerkers helpt bij het al vroeg creëren van verbinding. Door in te zetten op onderlinge verbondenheid en verbondenheid met de organisatie, stimuleer je een gevoel van gemeenschap en samenwerking. Door dit al vanaf de onboarding goed te regelen, ontstaat er een ondersteunend netwerk dat de nieuwe medewerker helpt om zich sneller thuis te voelen in de organisatie.
Clarification (Verduidelijking)
Clarification binnen onboarding verwijst naar het proces van verduidelijking van de rol, verantwoordelijkheden en verwachtingen van nieuwe medewerkers. Het gaat daarbij bijvoorbeeld over het verstrekken van duidelijke informatie over wat er van nieuwe medewerkers wordt verwacht, de doelen van hun functie en hoe deze bijdragen aan de bredere missie van de organisatie. Een simpele manier van clarification is bijvoorbeeld vertellen wat de nieuwe medewerker kan verwachten tijdens zijn eerste dagen. Moet de nieuwe medewerker eigen lunch meenemen, zijn er kledingrichtlijnen, waar kan de medewerker parkeren, door wie wordt de medewerker opgevangen enzovoort. Het is daarnaast belangrijk dat nieuwe medewerkers hun rol ook in de bredere context van de organisatie kunnen plaatsen, dat zij op de hoogte zijn van andere rollen en functies én dat zij hun weg naar anderen goed kunnen vinden. Het is daarom van belang om goed uit te leggen aan nieuwe medewerkers wat de verschillende team- en organisatierollen zijn, welke processen er zijn en hoe de nieuwe medewerker daarin past. Zo helpt clarification nieuwe medewerkers een duidelijk pad voor zich te zien voor hun bijdrage aan het succes van het team en de organisatie als geheel.
Confidence (Zelfvertrouwen)
In het kader van onboarding verwijst Confidence naar het opbouwen van zelfvertrouwen bij nieuwe medewerkers. Door het bieden van de nodige ondersteuning, training en feedback zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers zich snel bekwaam en kundig voelen in hun nieuwe rol. Het is daarom belangrijk om de onboarding zo in te richten dat je nieuwe medewerkers in staat stelt om gedurende de onboarding zelfvertrouwen op te doen, bijvoorbeeld door het geven van een gerichte werkinhoudelijke training, het organiseren van een wederzijds feedbackmoment, het faciliteren van een buddysysteem en het inrichten van een aantal vaste contactmomenten met de leidinggevende om de voortgang te bespreken. Met heldere verwachtingen, positieve feedback en een ondersteunende omgeving stimuleert confidence bovendien een gevoel van eigenwaarde en empowerment. Zo kunnen nieuwe medewerkers al vanaf de start met vertrouwen en enthousiasme bijdragen aan de organisatie.
Culture (Cultuur)
Culture binnen onboarding is het proces van het introduceren en begrijpen van de bedrijfscultuur voor nieuwe medewerkers. Het gaat dan om het overbrengen van de normen, waarden, tradities en gedragscodes die de organisatie kenmerken. Dat kan op tal van (creatieve) manieren, maar belangrijk is het om er in ieder geval voldoende informatie over te geven gedurende de onboarding. Verder kun je bijvoorbeeld denken aan informele bijeenkomsten, uitjes en borrels om (nieuwe) medewerkers snel te laten wennen aan de cultuur van de organisatie. Ook digitaal liggen daarvoor veel mogelijkheden, bijvoorbeeld door het delen van inside jokes, inspirerende of grappige quotes van collega’s en foto’s van leuke uitjes. Met een effectieve culturele integratie zorg je voor begrip, acceptatie en aanpassing aan de bedrijfsnormen, waardoor nieuwe medewerkers zich thuis voelen en sneller onderdeel van de organisatie worden.
Check-back (Terugkoppeling)
Check-back binnen onboarding verwijst naar het instellen van regelmatige feedbackmomenten gedurende het onboardingsproces. Dit omvat het evalueren van de voortgang van nieuwe medewerkers, het beantwoorden van vragen en het aanpakken van eventuele zorgen. Door deze feedbackmechanismen in te bouwen, krijgen zowel de nieuwe medewerkers als de betrokken leidinggevenden én HR-collega’s de gelegenheid om de effectiviteit van het onboardingsproces te beoordelen, aanpassingen te maken indien nodig en ervoor te zorgen dat de integratie soepel verloopt. Daarnaast biedt het gelijk een mooie mogelijkheid om het onboardingsproces als geheel doorlopend te blijven verbeteren!
Creativity (Creativiteit)
Met Creativity wordt het stimuleren van een creatieve mindset bij nieuwe medewerkers bedoeld. Het gaat dan om het creëren van een cultuur waarin het delen van nieuwe ideeën, innovatie en out-of-the-box-denken worden aangemoedigd. Bijvoorbeeld door het inrichten van een digitale onboarding met eigengemaakte gifjes, een vrolijke introductievideo, virtuele rondleidingen en een interactieve quiz. Door ruimte te geven aan creativiteit tijdens het onboardingsproces, moedig je nieuwe medewerkers aan om bij te dragen aan vernieuwing en groei binnen de organisatie. Bovendien zorgt het toevoegen van creativiteit aan je onboarding ervoor dat de onboarding positiever wordt ervaren en beter blijft hangen.