15 vragen voor een modern medewerkersonderzoek

november 2022

Medewerkers die tevreden zijn over hun werk, de werkomgeving en de organisatie presteren doorgaans beter en dragen bij aan het succes van de organisatie. Om die tevredenheid te meten en vervolgens te kunnen verbeteren, wordt vaak een medewerkersonderzoek ingezet. Maar hoe ziet zo’n medewerkersonderzoek er uit? Wij geven je een voorbeeld!

Digitaliseer het medewerkersonderzoek

Het laten rondgaan van een A4’tje is tegenwoordig wat achterhaald. Je wilt graag snel en effectief écht input van alle medewerkers verzamelen. Daarom is het digitaliseren van een medewerkersonderzoek een uitkomst. Op deze manier kan je voorkomen dat er een saaie lange vragenlijst rond gaat. Daarnaast gaat het verzamelen van resultaten veel effectiever en overzichtelijker.

Een tool voor het uitvoeren van een modern medewerkersonderzoek is bijvoorbeeld MySurvey. Hiermee zet je elk gewenst onderzoek uit onder je medewerkers, genereer je automatisch een rapport met resultaten en informatie en kan je jouw resultaten vergelijken met bijna 200 bedrijven uit de database.

Opbouw van het medewerkersonderzoek

Doordat je het medewerkersonderzoek digitaliseert, zorg je er gelijk voor dat de vragenlijst er aantrekkelijk uit ziet. Nu is het vooral nog de kunst om de juiste onderwerpen aan te snijden en vragen te stellen. Bij het zien van de vragenlijst moeten medewerkers zin krijgen om de vragenlijst in te vullen.

Houd de vragenlijst daarom beknopt. Kies een passende antwoordschaal. Richt je op de hoofdzaken en neem alleen stellingen op over zaken waar je aan kunt werken. Voorbeelden van zulke onderwerpen met bijbehorende vragen zijn:

Werkplezier & Functie

  1. Ik voer mijn werk met veel plezier uit.
  2. Ik heb voldoende tijd om mijn werk op tijd af te ronden.
  3. Mijn werkzaamheden zijn voldoende afwisselend.
  4. Mijn functie sluit goed aan bij mijn kennis en ervaring.
  5. Ik krijg voldoende ontwikkelmogelijkheden om mijn vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden aan te leren.

Waardering & Leiderschap

  1. Ik word gewaardeerd door mijn leidinggevende voor het werk en mijn behaalde resultaten.
  2. Er is voor mij voldoende mogelijkheid tot overleg met mijn leidinggevende.
  3. Ik heb het gevoel dat mijn feedback en ideeën worden gewaardeerd.
  4. Ik word door het management voldoende ondersteund in mijn werk.
  5. De communicatie vanuit het management/directie naar mij als medewerker verloopt goed.

Samenwerking & Werksfeer

  1. Op mijn afdeling of in mijn team is iedereen bereid elkaar te helpen.
  2. Ik voel mij gewaardeerd door mijn collega’s.
  3. Er heerst een prettige werksfeer binnen de organisatie.
  4. Ik voel mij verbonden met de organisatie.
  5. Hoe waarschijnlijk is het dat je onze organisatie als werkgever zult aanbevelen bij anderen?

Arbeidsvoorwaarden

  1. Ik ben tevreden over de primaire arbeidsvoorwaarden (salaris).
  2. Ik ben tevreden over de secundaire arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld werktijden, vakantiedagen of pensioenregeling).

Met bovenstaande stellingen heb je al een volledig medewerkersonderzoek te pakken. Echter zijn er altijd medewerkers die meer kwijt willen dan de vragenlijst mogelijk maakt. Om ze deze kans te geven, kun je open vragen opnemen. Dit kun je doen na elk onderwerp, waarbij de extra informatie die je krijt een groot voordeel is. Maar je kunt er ook voor kiezen om eenmalig aan het einde van de vragenlijst een open vraag te stellen, waardoor de vragenlijst beknopt blijft.

Start nu en draai MyNewJob al voor €195 per organisatie per maand