Voorbeeldcase Duurzame Inzetbaarheid: Hutten

januari 2020
Beschrijving van proces en opbouw van het beleid rond vitale en duurzaam inzetbare medewerkers bij één van de grootste cateraars van Nederland.
door Maarten Schellekens, Eigenaar WELDER


Over Hutten

Hutten is een van oorsprong Veghelse cateraar. Met ruim 2.200 ‘samenwerkers’ (zo worden medewerkers bij Hutten genoemd) en ca 100 mio omzet is het één van de grootste cateringorganisaties van Nederland. Het familiebedrijf, de derde generatie Hutten staat inmiddels aan het roer, groeit jaarlijks met zo’n 15%. In een sector waar de marges erg dun zijn en de jacht op personeel groot is, is dat uiterst knap te noemen. Hutten is daarnaast meerdere keren beloond voor haar personeelsbeleid: Beste Werkgever van Nederland, Beste Cateraar van Nederland, HR-proffie en HR-top100 zijn slechts enkele voorbeelden. Wat is zo onderscheidend aan het HR-beleid van Hutten? In deze casebeschrijving een kijkje achter de schermen.


Ontstaan: de WHY

Geen strategisch stuk vanuit de directie, maar een ‘droomweekend’ in 2008 was het startsein van het HR-beleid van Hutten. Een groep van ca 50 leiders van de organisatie gingen met elkaar een weekend weg. De centrale vraag: hoe ziet een ideaal Hutten eruit? Het resultaat is een HR-visie, waar sindsdien niet meer van afgeweken is: de Beste, de Leukste en de Gelukkigste (BLG). De Beste gaat over culinair vakmanschap en continu het beste uit jezelf en je team willen halen. De Leukste over lachen met elkaar, geen ruimte voor status of hiërarchie en jezelf niet altijd even serieus nemen. De Gelukkigste gaat over het continu zoeken naar een juiste balans tussen werk en privé en een goede bijdrage van Hutten aan je persoonlijke wensen, ambities en (werk)geluk. Dit BLG-beleid is de jaren erna vertaald naar concrete acties voor alle samenwerkers.


Proces: de praktische vertaling

De BLG-visie is stapsgewijs vertaald naar een praktisch en concreet programma voor de samenwerkers van Hutten. Hiervoor is de methode De Vitaliteitsmonitor gebruikt. Deze methode kent drie dimensies van iemands werkomgeving: de individuele medewerker, het team waar hij of zijn onderdeel van uitmaakt en organisatie Hutten als geheel. Aan elk van deze dimensie zijn zes aspecten gekoppeld.; in totaal bieden 18 aspecten een totaal beeld van de vitaliteit van de samenwerkers van Hutten.

Elk jaar wordt met een groep medewerkers bepaald hoe goed Hutten scoort op elk van deze 18 aspecten. Hieraan worden scores, verbetermogelijkheden en ROI’s bepaald. Vervolgens wordt bepaald waar dat jaar op gefocust wordt en welke concrete acties het meeste impact maken op het da

gelijks werk van de samenwerkers. Door dit stapsgewijs en gestructureerd elk jaar te doen, wordt helder welke interventies daadwerkelijk het meeste effect sorteren.


Aanbod voor samenwerkers

Hutten is een organisatie waar de marges dun zijn en dus een goede afweging gemaakt moet worden waar in geïnvesteerd wordt. In andere woorden: welke secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden bieden voor zowel de samenwerkers als Hutten de grootste ‘bang for the buck’?

Bij de selectie van interventies is daarom gekozen voor acties die het meeste impact maken op zoveel mogelijk samenwerkers. Niet te veel beleidsstukken, visiedocumenten of functieomschrijvingen dus, maar acties waar iemand werkzaam in de bediening daadwerkelijk wat van merkt. Hierin is daarnaast telkens geprobeerd een goede balans te vinden: initiatieven die voordeel bieden voor een individuele medewerkers, maar ook acties die de verbinding met Hutten als organisatie versterken. Initiatieven die grootschalig geïmplementeerd worden, maar ook die laagdrempelig en goedkoop zijn. En een balans tussen serieuze bedrijfsmatige acties en leuke acties waarom gelachen wordt.

De afgelopen jaren heeft Hutten hier veel in geleerd. Het inzetten van deze acties kende met andere woorden een hoog trial-and-error gehalte. Door telkens de succesvolle acties in stand te houden en door te ontwikkelen of selecteren met minder succesvolle acties, wordt een succesvol programma voor alle samenwerkers bereikt.

Anno 2020 worden de volgende acties ingezet voor samenwerkers van Hutten. Deze zijn gecategoriseerd naar de drie dimensies uit De Vitaliteitsmonitor.


Digitale kapstokken

De samenwerkers van Hutten zijn geografisch vaak verdeeld; de organisatie bestaat uit ca 250 locaties door Nederland en steeds meer samenwerkers zijn continu onderweg. Daarom is er bij de inzet van interventies voor gekozen een aantal digitale ‘kapstokken’ te nemen: digitale systemen waarmee HR-acties ingezet worden. De belangrijkste hiervoor: MyVIP en MijnHutten.

MyVIP biedt een flexibele toolkit om voortgangsgesprekken op een moderne manier te voeren. Er is geen sprake van een hiërarchisch voortgangsgesprek, maar een wederkerig gesprek over werkgeluk, prestaties en ambities. Het bestaat uit 8 modules die flexibel per vestiging ingezet worden. Zo kan per vestiging worden bepaald hoe vaak een modern voortgangsgesprek gevoerd wordt en welke aspecten aan bod komen. Per cyclus worden actuele themavragen aangemaakt. Elke cyclus activeert elke leidinggevende het gesprek, bereidt elke samenwerker het gesprek uitgebreid voor en worden specifieke werkafspraken gemaakt zodat elke samenwerker een persoonlijk ontwikkelgesprek heeft.

MijnHutten (een MyCompany product) is de digitale ontmoetingsplek van elke samenwerker van Hutten. Via dit sociaal intranet delen samenwerkers kennis, ervaringen en inspiratie. Daarnaast is het een plek waar samenwerkers terecht kunnen voor alles wat Hutten te bieden heeft; van formulieren tot bladblazers en van leuke voordeelacties tot organogrammen.

Veel van de acties die ingezet worden voor samenwerkers, worden aangeboden via één van deze digitale systemen.


De Employee Journey

Het wordt pas écht duidelijk vanuit de ogen van een van samenwerkers van Hutten. Wat merkt een samenwerker er concreet van dat Hutten zich bovenmatig wil inspannen voor het werkgeluk van de samenwerker? Hiervoor wordt regelmatig een ‘employee journey’ gemaakt: wat maakt een samenwerker mee tijdens zijn reis binnen Hutten? Niet voor niets ontvangt elke samenwerker een welkomstkoffer. Daarnaast wordt onder andere een vitaliteitovereenkomst getekend, doe je een persoonlijkheidsanalyse, heb je toegang tot een gelukscoach, wordt je werkgeluk regelmatig geanalyseerd en besproken, heb je toegang tot de academy, word je uitgenodigd voor De Beste Sessies en sta je continu in contact met de rest via MijnHutten. Hieronder een overzicht vanuit de ogen van Kelvin Geerts, namens Hutten chefkok van Vanderlande.


Begrippenlijst - toelichting

  • Beste Werkgever - Hutten profileert zich als goede werkgever om goede nieuwe samenwerker aan te trekken.
  • Welkomstkoffer - Een koffer met daarin allerlei informatie over wat Hutten als werkgever biedt.
  • Onboarding applicatie - Een applicatie die je kennis laten maken met als wat Hutten is en wil zijn.
  • MapsTell scan - Persoonlijkheidsanalyse op basis van de voorkeurskleuren van Jung
  • Vitaliteitsovereenkomst - Een contract dat je tekent met alle rechten/plichten rond de vitaliteit van samenwerkers
  • VIP-gesprek - Periodiek gesprek over werkgeluk, prestaties en ambities met je leidinggevende
  • Gelukswijzer - Een analyse van je werkgeluk; wordt meerdere keren per jaar uitgevoerd
  • Gelukkig een Coach - Een psycholoog die jaarrond tot je beschikking staat om je te helpen, ook bij privézaken.
  • Hutten Academy - Opleidingsprogramma; van professionele trainingen tot Excel-trainingen van collega’s
  • Kenniscentrum - Wikipedia-achtige omgeving waar alles staat wat met Hutten te maken heeft
  • Loopbaankompas - Een helder overzicht met alle functies binnen Hutten, zodat je weet wat een volgende stap is.
  • De Beste Sessies - Bijeenkomsten om te bespreken welke bijdrage je kunt leveren aan de doelen van Hutten
  • Hutten TV - Informele filmpjes waarin je telkens een ander onderdeel van Hutten ziet
  • Geluksschilderij - Met stiften breng je je (werk)geluk in beeld; besproken wordt hoe Hutten kan bijdragen
  • Strategieblog - Met blogs/vlogs geven de leiders van Hutten periodiek een update
  • Kernteamdagen - 2 tot 4 keer per jaar gaan de leiders van Hutten met elkaar een dag weg
  • Stakeholdersdag - Eens in de paar jaar worden alle stakeholders uitgenodigd mee te denken over Hutten
  • MijnHutten - Digitaal hoofdkantoor van Hutten; hier ontmoet je andere samenwerkers
  • Samen Delen - Online omgeving waar je spullen kunt lenen: van bladblazer tot partytent.
  • Samen Geven - Online marktplaats voor goede doelen; je verdeelt zelf sociaal kapitaal of draagt iets aan.
  • Community Events - Een fanatieke fietser organiseert een fietstocht; een bakker een kookclub. Hutten faciliteert.
  • Hutten Benefits - Voordelen bij bv Bol.com omdat je bij Hutten werkt
  • Wensboom - Samenwerkers dragen wensen aan voor kwetsbare samenwerkers die Hutten laat uitkomen.
  • Exit gesprek - Goed face-to-face gesprek over waarin Hutten verlaten wordt
  • Exit Analyse - Uitgebreide vragenlijst met wat Hutten beter kan doen
  • Stakeholder event - Elke oud-samenwerker van Hutten wordt uitgenodigd voor de stakeholders events
  • Inspiratiemagazine - Als oud-samenwerker ontvang je elke maand het inspiratiemagazine van Hutten