Waarom is een medewerkersonderzoek belangrijk?
Door het uitvoeren van medewerkersonderzoeken heb je als organisatie een tool in handen om medewerkers centraal te stellen. Zulke onderzoeken dragen bij aan de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers door de specifieke behoeften, zorgen en verwachtingen van medewerkers te begrijpen. Zo kun je als organisatie proactief inspelen op deze factoren en een gezonde en ondersteunende werkomgeving creëren. Een goed uitgevoerd (en opgevolgd!) medewerkersonderzoek heeft dus diverse voordelen. We hebben de belangrijkste hieronder voor je op een rijtje gezet.
1. Verhogen van tevredenheid en betrokkenheid
Een goed onderzoek onder medewerkers stelt organisaties in staat om diepgaand inzicht te krijgen in de tevredenheid van werknemers over verschillende aspecten van hun werk, zoals salaris, werkomgeving, leiderschap en ontwikkelingsmogelijkheden. Ook biedt het een concrete tool om de betrokkenheid van medewerkers te meten. Zo verzamel je gerichte input waar je als organisatie mee aan de slag kunt. De lessen die je leert uit het onderzoek, kun je omzetten naar concrete actieplannen voor een verhoogde productiviteit, een positieve cultuur en meer binding met je organisatie.
2. Verbeteren van de werkomgeving
Door feedback over de werkomgeving te verzamelen, kunnen organisaties aanpassingen maken om een gezondere en productievere werkomgeving te creëren voor hun medewerkers. Dat geldt voor de fysieke omgeving, maar net zo goed voor de sociale omgeving. Een uitgebreid medewerkersonderzoek biedt daarnaast inzicht in hoe werknemers hun leiders ervaren, wat van onschatbare waarde is voor de ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden en het verbeteren van de relatie tussen managers en medewerkers.
3. Creëren van een positieve bedrijfscultuur
Een goed uitgevoerd en opgevolgd medewerkersonderzoek bevordert een open communicatiecultuur en laat zien dat de organisatie waarde hecht aan de mening van haar werknemers, wat op zijn beurt een positieve invloed heeft op de algemene bedrijfscultuur. Een positieve cultuur en tevreden medewerkers weerspiegelen bovendien gunstig op je imago als werkgever. Zo wordt het aantrekken van nieuw talent een stuk makkelijker.
4. Ondersteunen van besluitvorming
De met het onderzoek verzamelde gegevens kunnen worden gebruikt als basis voor datagestuurde besluitvorming, waarbij organisaties strategieën ontwikkelen op basis van feitelijke informatie in plaats van aannames. Door te begrijpen wat werknemers motiveert en demotiveert, kun je als organisatie bijvoorbeeld de juiste maatregelen nemen om verzuim te voorkomen en het onnatuurlijke verloop van personeel te verminderen. Ook biedt het inzicht in bijvoorbeeld de ontwikkelingsbehoeften van werknemers, waardoor je gerichte trainingsprogramma's kunt implementeren om de vaardigheden van je personeel te verbeteren.
In essentie draagt een medewerkersonderzoek bij aan het opbouwen van een gezonde, positieve en productieve werkomgeving. Het geeft organisaties de middelen om personeel effectief te ondersteunen, de werkomgeving te optimaliseren en samen duurzaam succes te behalen.